Subliminal marketing

Subliminal marketing යනු, මිනිසාගේ මනසට රූප, ශබ්ද හෝ පණිවිඩ වැනි උත්තේජක භාවිතයෙන් මිනිසාගේ අවබෝධයකින් තොරව මනස භාණ්ඩ සහ සේවා මිලදී ගැනීමට පොලඹවන වන උත්තේජක ඇති කරවීමයි. මෙහිදී හැසිරීම් සහ ආකල්ප කෙරෙහි බලපෑම් කිරීමට සමත් වන අතර බොහෝ විට එය සිදු වන්නේ සියුම් සහ අවිඥානික ආකාරයෙන් හෙවත් තමන් යම්කිසි භාණ්ඩයක් හෝ සේවාවක් මිලදී ගැනීමට පෙළඹවූවා යැයිවත් නොදැනයි.

“subliminal” යන වචනයට හරි හැටි සිංහල වචනයක් නැති අතර ආසන්‍නතම ලෙස දැක්විය හැක්කේ “ඉදිරිපසට පහලින්” යන්නයි. එයින් කියන්නේ මෙම අලෙවිකරණ පණිවිඩ පාරිභෝගිකයින් විසින් දැනුවත්ව වටහා නොගන්නා බවයි.

Subliminal marketing හිදී පාරිභෝගික හැසිරීම්වලට බලපෑම් කිරීම සඳහා සියුම් සහ බොහෝ විට යටි සිතට කාවැද්දවිය හැකි ඉඟි භාවිතා කරනු ලබයි. Subliminal marketing හි ප්‍රධාන කරුණු 3 ක් දක්නට ලැබේ.

01) සැඟවුණු පණිවිඩ:

සබ්ලිමිනල් අලෙවිකරණයට බොහෝ විට පාරිභෝගිකයින් විසින් දැනුවත්ව නොපෙනෙන වෙළඳ දැන්වීම්, ඇසුරුම්කරණය හෝ වෙනත් අලෙවිකරණ ද්‍රව්‍ය තුළ සැඟවුණු පණිවිඩ හෝ සංකේත ඇතුළත් කිරීම අන්තර්ගත වේ. මෙම සැඟවුණු පණිවිඩ දෘශ්‍ය හෝ ශ්‍රව්‍යමය විය හැකි අතර, ඒවා පාරිභෝගිකයා භාණ්ඩය හෝ සන්නාමය සමඟ සහසම්බන්ධයක් ඇති කිරීමට අලෙවිකරුට අවශ්‍ය විශේෂිත චිත්තවේගයක්, අදහසක් හෝ සම්බන්ධයක් ලෙස භාවිතා කළ හැක. නිදසුනක් වශයෙන්, ජනප්‍රිය සෝඩා සමාගමක් වරක් වෙළඳ දැන්වීමක් සැකසූ අතර එය “තිබහයි ද? පෙප්සි මිලදී ගන්න” යන පණිවිඩය සහිතව සීත කල සෝඩා කෑන් එකක් තිරය මත කෙටියෙන් ඉදිරිපත් කරන ලදී. මෙම දැන්වීමේ අරමුණ වූයේ පිපාසය සමඟ පෙප්සි භාවිතා කර පෙප්සි (Pepsi) මිලදී ගැනීමට නරඹන්නාට බලපෑම් කිරීමයි.

02) Priming:

මෙහිදී විශේෂිත මානසික තත්වයන් සක්‍රිය කිරීම සඳහා උත්තේජක භාවිතා කිරීම හෝ පාරිභෝගිකයින් තුළ ඔවුන්ගේ පසුකාලීන හැසිරීම් හෝ තීරණ ගැනීම කෙරෙහි බලපෑම් කළ හැකි ආකාර භාවිතා කරයි. නිදසුනක් ලෙස සුඛෝපභෝගී මෝටර් රථයක් සඳහා වන දැන්වීමක සාර්ථකත්වය සහ සුඛෝපභෝගීත්වය ගැන සිතීමට ඉහල පැලැන්තියේ පාරිභෝගිකයින්ට අලංකාර මන්දිරයක හෝ මිල අධික ඔරලෝසුවක රූප විකුණන භාණ්ඩයක් සමඟ පෙන්වීම දැක්විය හැකිය.

03) සංවේදී ඉඟි:

පාරිභෝගික හැසිරීම්වලට බලපෑම් කිරීම සඳහා ගඳ, සුවඳ, ශබ්ද හෝ වයනය වැනි සංවේදී ඉඟි භාවිතා කිරීම දැක්විය හැක.  නිදසුනක් වශයෙන්, රූපලාවන්‍යාගාර, කෑම අවන්හල් තම වෙළඳසැල් තුළ විශේෂිත සුවඳක් භාවිතා කර විවේකී හෝ ප්‍රසන්න වාතාවරණයක් නිර්මාණය කිරීමට පාරිභෝගිකයින්ට එම තැන තුළ රැදෙන්නට සහ impulse buying (ක්ෂණික මිලදිගැනිම්) කිරීමට දිරිගන්වයි.

මිනිසුන්ගේ අනුදැනුමකින් හෝ අනුමැතියකින් තොරව ඔවුන්ගේ හැසිරීම්වලට බලපෑම් කිරීමට උත්සාහ කරන බැවින් Subliminal Marketing යනු සදාචාරාත්මක නොවන ක්‍රියාවක් බව විවේචකයෝ තර්ක කරති. ඔවුන් තර්ක කරන්නේ මිනිසුන්ගේ අවිඥානික ආශාවන් සහ අනාරක්ෂිත භාවයෙන් උපක්‍රමශීලීව ප්‍රයෝජනයට ගන්නා බවත්, ඒවා වාණිජමය වාසි සඳහා යොදා ගන්නා බවත්ය. මීට අමතරව, විවේචකයින් තර්ක කරන්නේ උපමා ප්‍රචාරණය පාරිභෝගිකයින්ට ඍණාත්මක බලපෑම් ඇති කළ හැකි බවත්, ඔවුන්ගේ යහපතට නොගැලපෙන තේරීම් කිරීමට ඔවුන් යොමු කරන බවත්ය.

කෙසේ වෙතත්, subliminal අලෙවිකරණයේ යෝජකයින් තර්ක කරන්නේ එය සියුම් හා ඵලදායී ආකාරයෙන් නිෂ්පාදන ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා භාවිතා කළ හැකි හානිකර නොවන වෙළඳ ප්‍රචාරණ ආකාරයක් බවයි. ඔවුන් තර්ක කරන්නේ subliminal marketing යනු පාරිභෝගික හැසිරීම්වල එකම නිර්ණායකය වීමට අදහස් නොකරන අලෙවිකරණ ආකාරයක් බවත්, ඒ වෙනුවට නිෂ්පාදනයක් සමඟ ධනාත්මක සම්බන්ධතා ශක්තිමත් කිරීමට අදහස් කරන බවත්ය. තවත් පිරිසක් තර්ක කරන්නේ සබ්ලිමිනල් වෙළඳ ප්‍රචාරණය සමාගම් සඳහා ප්‍රයෝජනවත් මෙවලමක් විය හැකි අතර එමඟින් ඔවුන්ට පුළුල් ප්‍රේක්ෂක පිරිසක් වෙත ළඟා වීමට සහ ඔවුන්ගේ නිෂ්පාදන නව සහ නව්‍ය ආකාරවලින් ප්‍රවර්ධනය කිරීමට ඉඩ සලසන බවයි.

පවතින වාද විවාද එසේ තිබියදී Subliminal අලෙවිකරණය මතභේදාත්මක සහ බොහෝ විට වරදවා වටහාගත් මාතෘකාවක් ලෙස පවතී. උසස් වෙළඳ ප්‍රචාරණය පාරිභෝගික හැසිරීම් කෙරෙහි බලපෑමක් ඇති කළ හැකි බවට යෝජනා කිරීමට යම් සාක්ෂි ඇතත් සිදුවන බලපෑම් බොහෝ විට සියුම් වන අතර මැනීමට (ROI) අපහසු වේ. මීට අමතරව පාරිභෝගිකයින්ට ඇති විය හැකි බලපෑම සහ අවදානම, සූරාකෑමට ලක්වීමට ඇති හැකියාව ආදි නොයෙක් කරුණු සලකා බලා සමහර රටවල subliminal වෙළඳ දැන්වීම් භාවිතය බොහෝ විට අධෛර්යමත් කර හෝ තහනම් කර ඇත.

සදාචාරාත්මක වූවත් නැතත්, සබ්ලිමිනල් අලෙවිකරණය මඟින් දැනුවත්ව සහ නොදැනුවත්ව අපගේ හැසිරීම්වලට වෙළඳ දැන්වීම් භාවිතයෙන් බලපෑම් කළ හැකි ආකාරය අවබෝධ කර ගැනීමේ වැදගත්කම ඔබට වටහා දීමට මෙම ලිපිය මගින් සේකර අපිට හැකිවුවා නම් එය අපගේ සතුටට කරුණකි.

+1
0
+1
4
+1
0
+1
0
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Open chat
1
Hi!
How can we help you?